LES GOTES D’OR DE LA DIETA MEDITERRÀNIA

Aceite de oliva

oli d'olivaAl llarg del 2011, més de dos milions d’europeus van participar en les accions de promoció que va abordat el Programa Europeu de Promoció dels Olis d’Oliva en els mercats d’Espanya, França i Gran Bretanya. Aquesta iniciativa pretenia acostar l’oli d’oliva al consumidor i ensenyar-li les immenses possibilitats de culinàries del producte estrella de la dieta mediterrània.

La Comissió Europea va iniciar aquestes campanyes a partir d’una reunió que va tenir lloc a Roma el 1997, de la qual va sorgir una Declaració Internacional consensuada per 16 prestigiosos científics i especialistes mundials que van avalar els beneficis per a la salut de la utilització quotidiana de l’oli d’oliva en la dieta.

 

El mercat europeu de l’oli

Les característiques del mercat espanyol, difereixen dels països del nord d’Europa en diversos aspectes. D’una banda als països del sud d’Europa, l’oli d’oliva és un producte essencial, de compra habitual i que, igual que el pa o el vi,es troba sempre a taula. Així mateix, s’utilitza tant per cuinar com per amanir.

Aquesta actitud positiva cap al producte xoca amb el principal problema de l’elevat preu, enfront d’altres olis de llavors, que són els seus principals competidors.

El posicionament del producte s’expressa en termes sibarites -té millor sabor,millor aroma i proporciona més plaer gastronòmic- sense fer especial referència dels beneficis per a la salut, desconeguts per la majoria dels consumidors. De la mateixa manera, la lluita entre diferents marques -moltes a Espanya- només posa l’accent en la promoció de la marca específica, sense esmentar els beneficis genèrics del producte.

aceite supermercadoUn altre dels inconvenients del mercat espanyol és la mentalitat dels joves, els quals consideren l’oli d’oliva com un producte passat de moda, -la cuina de l’àvia- davant l’enorme oferta de fast food. Ningú s’ha preocupat d’explicar als joves els enormes avantatges per a la salut d’una sana dieta mediterrània. Això ha provocat que es doni la paradoxa que, tot i que els joves tenen la necessitat, no tenen el gust educat per a diferenciar i valorar l’oli d’oliva enfront d’altres olis de llavors.

Als països del nord, en canvi, la cultura de l’oli no està estesa en absolut i per tant l’elevat preu no és l’únic problema. Allà l’oli és una opció, però no la principal, i els seus principals competidors són la mantega i la margarina. Tampoc és un producte de consum diari i a diferència dels països del sud, es dóna molta més importància a la informació sobre els beneficis dels productes i a l’educació del consumidor.

 

Difusió dels avantatges de la dieta mediterrània

Les diverses estratègies comercials se centren en la necessitat de promoure una imatge positiva de l’oli d’oliva, destacant amb propostes molt visuals els avantatges per a la salut del consum d’aquest producte.

D’aquesta manera s’incideix en els potencials consumidors –majoritàriament mestresses de casa, encara que també es busca incrementar el consum entre la població jove- en l’associació de la idea “salut” amb l’oli d’oliva.

Es fa necessari posicionar l’oli d’oliva com un producte sa i dietètic en tots els casos. Però els objectius són diferents quan parlem de països mediterranis, amb una cultura de l’oli molt arrelada en la societat, o quan ens referim als països del nord d’Europa.

Als països del sud, es busca mantenir i fidelitzar els consumidors actuals i captar-ne de nous entre els que avui consumeixen oli de llavors. També es pretén modernitzar la imatge de l’oli d’oliva entre els sectors més joves, incitant-los al consum. I finalment cal generar noves aplicacions per a l’oli d’oliva.

De la mateixa manera que altres productes tradicionals han aconseguit modernitzar la seva imatge, com la llet o el iogurt, resulta imprescindible aconseguir per a l’oli d’oliva una imatge jove, capaç de consolidar-se entre els nous públics com un producte essencial en l’alimentació del segle XXI .

No només es tracta de destacar les propietats -sabor, aroma i varietat d’usos- que fan de l’oli d’oliva un oli millor que el millor oli del món, sinó també de demostrar que és un element indispensable per viure més anys amb més qualitat de vida. És a dir, apropar al públic les proves científiques que fan de l’oli d’oliva una solució a diversos problemes de salut, a més d’ajudar a prevenir malalties.

En aquests països amb una cultura de l’Oli d’Oliva sòlida, es busca sobre tot obtenir una resposta massiva del consumidor.

Als països del nord, en canvi, es busca guanyar quota de mercat, incrementar el consum i la diversificació dels usos de l’oli d’oliva, buscant que el públic provi el producte com la millor manera de demostrar que es tracta d’una solució nova i millor en la dieta.

Provant l’oli d’oliva, el consumidor que desconeix el producte comprova el seu excel •lent sabor i aroma, però es necessita a la vegada informar exhaustivament dels beneficis d’un producte cent per cent natural, dietètic i ecològic, a fi de generar interès i convenciment.

 

aceitunas i aceite de oliva

 

 

Campanya Europea de l’oli 2011

 

L’any passat es va realitzar accions a partir del mes de maig; es van organitzar al voltant de dos eixos, la campanya itinerant dels olis d’oliva i la promoció en fleques espanyoles.

El primer ha visitat 25 ciutats d’Espanya, Regne Unit i França amb el ferm propòsit d’ensenyar a cuinar amb olis d’oliva. Els consumidors van poder conèixer de prop les múltiples virtuts del producte a través dels tallers de cuina mòbils, on un xef cuinava plats elaborats amb oli d’oliva i explicava el seu paper fonamental com a fil conductor dels sabors.

A les ciutats espanyoles es van repartir fulletons informatius amb receptes i bosses de la compra, mentre que anglesos i francesos van rebre receptaris, imants de nevera i draps de cuina. Els 1.000 primers usuaris a registrar-se en els webs del Regne Unit i França van guanyar un exclusiu llibre sobre el meravellós món de l’oli d’oliva. En aquests països el premi consisteix en un viatge de cinc dies a una de les zones olivereres a Espanya, mentre que el premi de l’acció promocional desenvolupada al nostre país consisteix en 100 lots d’oli d’oliva per tot un any i l’exclusiu llibre sobre el meravellós món dels olis d’oliva.

El tour promocional s’emmarca dins del programa de promoció, que també ha inclòs una campanya publicitària, que aquest any ha adquirit una imatge renovada al Regne Unit, França, Bèlgica i Holanda. D’altra banda, a Espanya s’ha mantingut l’eslògan inicial de la campanya “Olis d’Oliva. El Cor de la Dieta Mediterrània. Amb tot el teu amor “.

 

L’oli d’oliva a Catalunya

 

Com país mediterrani, Catalunya ha conreat des de sempre oliveres i ha mimat especialment els processos de producció de l’oli d’oliva, aconseguint assolir nivells d’excel•lència en la qualitat d’aquest element imprescindible en la dieta tradicional i la cuina catalana. Des de Turisme de Catalunya se n’organitzen rutes per visitar les zones d’oliveres a finals de tardor i a principis d’hivern, quan es cullen les olives i es premsen al molí i apareix l’oli nou; és una manera excel•lent d’acostar-se a la cultura de l’oli i de gaudir d’un espectacle únic.

 

recollida de l'oliva

Actualment hi ha quatre denominacions d’origen protegides, la DOP d’oli de les Garrigues, la DOP d’oli Siurana, la DOP d’oli de Terra Alta i la DOP d’oli del Baix Ebre-Montsià, a més de la DOP d’oli de l’Empordà, en procés de reconeixement comunitari.

 

GARRIGUES

 

La DOP Garrigues comprèn les comarques de les Garrigues, el Segrià i l’Urgell. Arbeca, la Floresta, els Omellons, l’Espluga Calba, Fulleda, Vinaixa o l’Albi són algunes de les localitats de la zona que encara no han perdut l’encant dels pobles de secà.

De novembre a gener, és fàcil topar amb els treballadors pentinant els arbres amb una rasqueta per fer caure les olives a les borrasses, que serveixen per aplegar-les, i amb tractors fent viatges sense parar del camp a les més de 25 cooperatives de la zona. Algunes es poden visitar i a totes elles s’hi elabora oli verge extra i procedent de l’oliva arbequina, d’acidesa inferior a les cinc dècimes.

A les Borges Blanques es pot visitar el Parc Temàtic de l’Oli, on es poden veure premses antigues i oliveres mil•lenàries, entre les quals hi ha la que diuen que és la més antiga del món, que té 2.200 anys.

 

SIURANA

 

La zona de la DOP Siurana ocupa tota la conca del riu Siurana, és a dir, el Baix Camp, el Baix Penedès, el Priorat, l’Alt Camp, la Ribera d’Ebre, la Conca de Barberà i el Tarragonès. Els seus camins s’uneixen a Reus, una de les capitals històriques de l’oli. Hi ha dues zones principals de producció d’olives: l’una, el Baix Camp i el Tarragonès, i l’altra, la Ribera d’Ebre.

L’oli de Siurana és afruitat, de baixa acidesa i fet amb olives arbequines. Moltes cooperatives de la zona ofereixen visites guiades per veure de prop el procés d’elaboració que experimenten les olives fins a convertir-se en oli. La de Cambrils, per exemple, té un recinte obert, on es pot veure el molí en funcionament i un petit museu amb premses i moles antigues.

 

TERRA ALTA

 

L’olivera ha estat, des de sempre, l’arbre més característic d’aquesta terra, que avui compta amb la denominació d’origen protegida. Un dels símbols de la tradició oleica a la Terra Alta és el Parot, una olivera mil•lenària que es conserva en molt bon estat a Horta de Sant Joan.

Com aquesta, hi ha moltes altres oliveres centenàries i mil•lenàries a tocar de les almàsseres –així és com s’anomenen en aquesta zona els molins d’oli–, on és possible comprar oli acabat de sortir del molí. A prop d’Horta de Sant Joan hi ha la Cooperativa Agrícola del Pinell de Brai, construïda el 1918 on destaquen els singulars arcs el•líptics i les rajoles.

 

 

BAIX EBRE-MONTSIÀ

 

La zona de la DOP Baix Ebre-Montsià és la que més oli produeix de tot Catalunya. Aquestes terres del migjorn català han comptat, des de temps remots, amb la presència d’oliveres als seus camps.

Com en altres terres de tradició oleica, a les cooperatives es poden veure els molins d’oli en funcionament i comprar oli de les varietats farga, morruda i sevillenca. La Cooperativa de Sol­debre, per exemple, que és la més gran de tot Catalunya, organitza visites guiades i té una agrobotiga a disposició del client, on es ven oli, vi i fruits secs.

 

EMPORDÀ

 

L’elaboració d’oli al Baix i a l’Alt Empordà és una tradició que es transmet de generació en generació. Encara ara, en molts trulls -o molins- de la zona s’utilitza el procés tradicional de la premsa. En aquests trulls es pot veure com s’elabora l’oli i també se’n pot comprar. Al trull de la Bisbal es poden veure els sistemes tradicionals de premsa hidràulica encara en funcionament i el de Torroella de Montgrí, del segle XIX, continua treballant amb el sistema tradicional de premsa i mola. També destaquen el trull de Ventalló, el de Pau –que és més modern–, el de Cabanes i el de Vilafant.

 

 

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Powered by WordPress | Designed by: best suv | Thanks to trucks, infiniti suv and toyota suv